Ambulante begeleiding Nt2 Enschede   

In het schooljaar 2024-2025 is de ambulante dienst Nt2, middels co-teaching Nt2 en Nt2-begeleiding, betrokken bij Nt2-hulpvragen op 42 basisscholen in de gemeente Enschede. 

Gedurende het schooljaar zal de ambulante dienst Nt2, samen met specialisten nieuwkomers van Taalschool de Globe, de overstapbegeleiding van 2e jaars nieuwkomers vormgeven om zo een zachte landing binnen het regulier onderwijs te bewerkstelligen. Daarnaast zullen de leerkrachten en IB-ers meegenomen worden in Nt2-kennis en Nt2-vaardigheden.

De co-teaching Nt2 binnen de peuteropvang is gericht op woordenschatonderwijs. Voor de groepen 1 en 2 zijn hulpvragen voor co-teaching Nt2 mogelijk voor woordenschat, begrijpend luisteren, klanken, zinsbouw en voorbereidend rekenen. Er is veel aandacht voor spel en samenwerkend leren. De Nt2-begeleiding voor de groepen 3 t/m 8 is gericht op woordenschatonderwijs en begrijpend luisteren/ lezen. Dit is afhankelijk van de ondersteuningsvraag van de leerkracht.

 

Woordenschat

Om in groep 3 goed te kunnen leren lezen moet je veel woorden kennen. Elke dag worden er nieuwe woorden geleerd. Woorden die passen bij het thema of moeilijke woorden bij een prentenboek.

Begrijpend luisteren

Gedurende ieder thema staat er één prentenboek centraal. Vooraf worden de moeilijke woorden uit het boek aangeleerd en daarna wordt het boek voorgelezen. De leerkracht stelt vragen op verschillende denkniveaus. Er worden spelactiviteiten gedaan en een verteltafel ingericht passend bij het prentenboek.

Voorbereidend rekenen

Ter voorbereiding op het rekenen is het van belang dat de leerlingen rekenbegrippen beheersen. Daarbij kun je denken aan begrippen als veel en weinig, hoog en laag, meer en minder. Ook tellen en het herkennen van de cijfers zijn van belang. Spelenderwijs wordt de rekenvaardigheid geoefend.

Zinsbouw

Wekelijks wordt er geoefend met het maken van goede zinnen, waarbij er een opbouw is van korte zinnen naar langere zinnen.

Aan de hand van een praatplaat of een vertelronde over een onderwerp wordt er gelet op de goede volgorde van de zin en de juiste vervoeging van de werkwoorden.

Fonemisch bewustzijn

Gedurende het schooljaar wordt er onder andere geoefend met rijmen, hoeveel woorden heeft de zin, welke klank hoor je vooraan of achteraan in een woord.

Dit zijn vaardigheden ter voorbereiding op het leesproces in groep 3.

Klanken

Iedere week wordt er een klank aangeboden uit het Nederlands. De leerlingen leren hoe je de klank uitspreekt en wat je dan hoort. Met een spiegel wordt er naar de stand van de mond gekeken.

Spel in de hoeken

Tijdens spel in de hoeken worden de aangeleerde woorden toegepast. Daarbij is er aandacht voor rollenspel en omgangsvormen.


Coöperatieve leerstrategieën

In de kring wordt actief gewerkt. De betrokkenheid van de leerlingen is groot door de inzet van coöperatieve werkvormen. Hiermee wordt het samenwerkend leren bevorderd en de taalvaardigheid gestimuleerd.